BERMULANYA PENEMPATAN
SEREMBAN….
Bandar Seremban muncul seperti mana
bandar-bandar lain di negara ini iaitu di sekitar tahun 1870-an dan dipercayai
bermula apabila kawasan di sekitar Rasah di dapati kaya dengan hasil bumi iaitu
bijih timah. Apabila ianya mengalami kemasukan penduduk (migrasi) yang pesat
terdiri dari orang-orang Cina, Arab dan juga bangsa Melayu dari tempat lain.
Seremban bukan sahaja menjadi pusat melombong bijih timah tetapi juga pusat
perdagangan. Peniaga-peniaga pada masa itu menggunakan Sungai Linggi sebagai
laluan pengangkutan perdagangan mereka manakala penduduk Melayu tempatan di
kawasan ini kebanyakannya adalah petani.
Pihak penjajah Inggeris mengambil kesempatan untuk mula campur
tangan di atas pergolakan peperangan yang berpunca dari perebutan hak dan
kawasan perlombongan bijih timah di antara Dato' Kelana dan Dato` Shahbandar.
Ini telah memberi ruang kepada Inggeris menempatkan kuasa dengan melantik
Residen pertamanya Kapten Murray di mana residensinya didirikan di Jalan Channer
(Jalan Dato'Siamang Gagap). Bermula dari detik itu penduduk-penduduk Rasah
mendirikan penempatan mereka di sekitar Jalan Channer kerana mereka merasakan
tinggal di kawasan yang mempunyai undang-undang dan peraturan Inggeris selamat
dan meyakinkan.
TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI SEREMBAN
![]() |
MUZIUM NEGERI, TAMAN BUDAYA |
![]() |
DATARAN SENAWANG |
PETA KAWASAN KAJIAN
ELEMEN RUANG BANDAR
Kami di arahkan untuk berkumpul di
Stesen Kereta api Tanah Melayu(KTM) pada jam 8.00 pagi untuk menjalakan
aktiviti kajian lapangan di Seremban. Sementara menunggu rakan yang lain yang
dalam perjalanan ke KTM juga akhirnya kami bertolak pada pukul 9.10 pagi.
Berdasar kajian luar yang kami dijalankan kami menggunakan lima elemen untuk
melihat ruang bandar iaitu nod, daerah, laluan, pinggiran dan mercu tanda.
Kami bertolak ke Seremban menaiki kereta api.
Sepanjang kami menaiki kereta api, kami telah melalui beberapa nod. Nod ialah
titik perhentian perjalanan yang kami lalui di Seremban. Nod yang kami dapati
adalah Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM) ke Bangi kemudian berhenti di setiap
perhentian di Batang Benar, Nila, Labu, Tiroi dan berakhir di Perhentian Kereta
api Seremban.
Bagi laluan pula, kami memilih
lorong Jalan Dato' Sheikh Ahmad. Kami telah menemu ramah beberapa orang tuan
kedai yang telah bertapak di sepanjang lorong yang kami lalui. Banyak perusahan
yang dijalankan, kebanyakan mereka telah bertapak selama lebih dari 15 tahun.
Walaupun susana ruang tersebut agak lenggang tetapi mereka percaya pelangan
tetap mereka akan datang membeli barangan mereka. Laluan Jalan Dato' Sheikh
Ahmad dahulunya di katakan jalan utama Seremban ,oleh kerana banyak pembangunan
seperti gereja dan penambahan terminal kedua menyebabkan laluan tersebut
dijadikan jalan sehala sama seperti lorong-lorong yang lain.
Seterusnya ialah pinggiran.
Pinggiran ialah had luar kawasan dari pusat kawasan tersebut. Pinggiran yang
kami kaji ialah lorong Jalan Dato' Sheikh Ahmad, lorong ini di pisahkan dengan
Jalan Dato' Lee Fong Yee dan Jalan Tungku Hasan. Jalan ini di akhiri dengan
kolam yang berhadapan bangunan Majlis Pembandaraan Seremban.
Elemen seterusnya ialah daerah.
Daerah ialah sesuatu kawasan yang membolehkan seseorang pemerhati masuk ke
dalam kawasan tersebut. Daerah tersebut ialah Seremban. Daerah ini diliputi
pusat pentadbiran, majlis pembandaran, pusat kemudahan akedemik dan lain-lain
yang melengkapi kemudahan untuk penduduk Seremban dan menjadikan Seremban
sesuatu daerah.
Elemen terakhir sekali ialah mercu
tanda. Mercu tanda ialah rujukan titik bagi pemerhati untuk masuk ke dalamnya
seperti bangunan, tanda jalan, bukit dan lain-lain. Terdapat banyak mercu tanda
di Seremban antaranya adalah seperti di bawah :
HASIL KAJIAN LAPANGAN
NAMA : ZAINON AHMAD
STATUS : IBU TUNGGAL
BIL. ANAK : 6 ORANG
UMUR : 51 TAHUN
Puan Zainon merupakan seorang peniaga kecil
dan sederhana. Perniagaannya mula bertapak di lorongan Jalan Datuk Syeikh Ahmad
sejak 16 tahun lagi. Beliau berniaga makanan pagi di mana ia merupakan
keperluan asas bagi setiap penduduk. Antara makanan yang dijual ialah nasi
lemak dengan berbagai lauk serta kuih muih. Modal yang dikeluarkan oleh beliau
untuk setiap perniagaannya adalah setiap hari bernilai RM300 dan untung bersig
yang diperolehi olehnya adalah sebanyak RM400. Beliau mengatakan hasil
keuntungan diperoleh setiap hari tidak boleh dianggarkan kerana setiap hari
berbeza-beza untung yang diperoleh. Seperti yang sedia maklum, beliau merupakan
seorang ibu tunggal kepada 6 orang anak. Suami beliau meninggal pada kelahiran
mereka yang ke 6. Jadi segala pendapatan yang diperolehinya akan digunakan
untuk menampung pembelajaran anaknya. Beliau berniaga bersama anak sulungnya
yang kini masih lagi belajar di kolej. Dahulu, anaknya berhenti belajar kerana
tidak dapat menampung pengajian pembelajaran kini dengan hasil berniaga Puan
Zainon mampu menyara mereka.
Tapak berniaga yang sebelum ini didiami oleh
peniaga yang menjual burger. Setelah tamat tempot peniaga itu bertapak
disitu,ianya diambil alih oleh Puan Zainon. Beliau memilih tapak di situ kerana
lokasinya yang strategic di mana ia merupakan kawasan social yang sering
dikunjungi oleh pekerja-pekerja swasta mahupun kerajaan. Beliau tidak perlu
menggunakan kaedah pemasaran bagi memasarkan barang niaganya kerana makanan
yang dijual sudah pun mempunyai pelanggan tetap. Kebiasaannya pelanggan yang
dating membeli adalah pelanggan yang kerap kali membeli daripadanya.
NAMA KEDAI : KEDAI EMAS KIM CHEONG HING
TUAN KEDAI : MR YAP
Kedai emas ini dikelola oleh Mr. Yap. Kedai ini telah
ditubuhkan selama 30 tahun. Kedai ini bertapak di bangunan Wisma Puncak Emas.
Barang yang diniagakan ialah barangan emas seperti gelang, cincin dan
subang. Beliau memilih Wisma Puncak Emas
kerana wisma tersebut merupakan shopping complex yang pertama dan terkenal di
Seremban. Namun, apabila kejatuhan empayar
wisma Puncak Emas berlaku mereka tetap bertapak disitu kerana mereka telah memiliki pelanggan
tetap. Oleh yang demikian, mereka tidak perlu membuat sebarang promosi
untuk menarik para pelanggan. Hal ini kerana pelanggan yang datang ke kedai ini
kebanyakkannya adalah pelanggan tetap.
NAMA KEDAI : D.R.S. MANAGEMENT
TUAN KEDAI : SEBATION RAYAPPAN
Kedai ini menawarkan
khidmat kewangan dan guaman. Kedai ini
telah bertapak di Wisma Puncak Emas selama 17 tahun. Walaupun empayar Wisma Puncak Emas telah
jatuh, namun beliau tidak terfikir untuk berniaga di tempat lain kerana beliau telah membeli kedai tersebut. Beliau
juga selesa melakukan kerjanya disana kerana tidak mempunyai gangguan pihak
luar. Selain itu, bangunan itu juga mempunyai unsure sentimental bagi beliau
kerana ia merupakan tapak bekas sekolahnya. Bagi beliau apa yang penting untuk
melakukan kerjanya ialah keperluan asas sahaja iaitu makanan, bilik air dan
tempat meletakkan kereta. Beliau akan
mengiklankan khidmat lelongan beliau di surat khabar untuk memaklumkan barangan
lelongan beliau. Jadi, orang ramai perlu
datang ke kedainya untuk maklumat lanjut.
NAMA KEDAI : KULIT KLASIK
TUAN KEDAI : ANUAR
BIN ABDULLAH
Kedai ini juga merupakan kedai yang bertapak didalam Wisma
Puncak Emas. Kedai ini telah bertapak di bangunan tersebut selama 26 tahun.
Barangan yang diniaga oleh beliau ialah barangan berasaskan kulit. Beliau mula berniaga disana kerana beliau
minat menceburi bidang perniagaan. Beliau juga menceburi bidang ini untuk
mengikut sunnah Nabi iaitu berniaga.
Disamping itu, beliau juga berniaga untuk mencari rezeki untuk menyara
keluarganya. Beliau meneruskan perniagaan beliau di Puncak Emas kerana beliau
bimbang pelanggannya sukar untuk mencari kedai beliau jika beliau berpindah ke
tempat lain. Perniagaan beliau tidak
memerlukan promosi kerana pelanggannya rata-rata ialah pelanggan tetap. Jadi,
beliau tidak perlu membuat promosi untuk menarik pelanggan.
NAMA KEDAI : CERMIN MATA MUTIARA
TUAN KEDAI : CHRISTINA THAI
Kedai ini telah
bertapak di jalan Dato’ Sheikh
Ahmad sejak 40 tahun yang lalu. Sebelum
ini beliau menyewa di daerah lain. Namun, setelah kedai tersebut diambil alih
oleh pemilik kedai asal mereka berpindah ke jalan tersebut. Barangan yang diniagakan oleh beliau ialah cermin mata dan
kanta lekap. Perniagaan ini tidak menjalankan
promosi besar-besaran untuk menarik pelanggan. Namun begitu, perniagaan ini
banyak menjalankan kerja-kerja amal. Antaranya ialah menawarkan khidmat
pemeriksaan mata percuma dan memberi cermin mata percuma kepada mereka yang
tidak berkemampuan dan orang-orang di rumah orang-orang tua. Pelanggan beliaun juga rata-rata adalah
pelanggan tetap turun-temurun. Jadi,
mereka tidak perlu memikirkan cara untuk menarik pelanggan kerana ia sedia ada
ramai.
NAMA KEDAI : PUSAT HIBURAN
RUBY
TUAN KEDAI : AMZAH HANIL
Kedai ini telah mula beroperasi selama 4 tahun yang
lalu. Mereka menawarkan khidmat
permainan. Mereka menjalankan operasi mereka pada 12 tengah hari hingga 12
tengah malam. Mereka menjalankan perniagaan di situ kerana ia merupakan salah satu
jalan utama di Seremban. Bagi mereka, dengan menjalankan perniagaan disitu,
mudah bagi pelanggan untuk dating ke kedai mereka. Mereka menawarkan sistem point untuk menebus hadiah. Setiap pelanggan akan
memperoleh point tersendiri setiap kali mereka bermain di sana. Jadi, setiap
pelanggan berpeluang memiliki hadiah yang ditawarkan. Ini merupakan salah satu
cara mereka menarik pelanggan. Rata-rata pelanggan mereka ialah golongan
dewasa.
PENUTUP
Kesimpulannya, yang boleh dibuat hasil yang kami
terima dari kerja lapangan ialah sememangnya betul perkara yang dinyatakan oleh
Henry Levebre bahawasanya terdapat 5 jenis ruang yang digunakan dalam sesuatu
tempat iaitu Laluan, Mercu Tanda, Sempadan, Daerah, Titik Tumpu memang
bersalingkait dengan ruang yang wujud dimana-mana sahaja. Tempat kajian yang
telah kami pilih ialah dibandar Seremban.Seremban dikira merupakan sempadan
antara Negeri Sembilan dgn Selangor.Di kawasan tersebut memiliki banyak binaan bangunan
lama.Jadi boleh dianggarkan bangunan yang berada disitu semuanya dibina sejak
penjajahan british lagi.Ini boleh lambang kawasan bersejarah.
No comments:
Post a Comment